Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) is een Koreaans-Nederlandse kunstenaar, geboren in Busan (KR). Haar corpus bestrijkt een grote hoeveelheid vormen en media, waaronder film, tekst, immersieve installaties, performances en schilderkunst. Chang combineert spirituele oproepen, historisch onderzoek en de ontrafeling van koloniale narratieven om werken te creëren die fungeren als historische reparatie, genezing of verankering. Met haar artistieke praktijk bevraagt Chang Eurocentrische systemen van categorisatie en racialisatie, evenals hun penetratie van alle aspecten van het leven en van de hedendaagse westerse samenleving. Haar werken kunnen worden gezien als poëtische, intieme gebaren die een meta-kosmische en inclusieve benadering van moderniteit centraliseren, en zo de betekenis van waarde en tijd transformeren.
Chang was artist-in-residence bij De Ateliers, Amsterdam (1999-2001), ISCP in New York (2007) en WIELS in Brussel (2016). Haar werk was te zien bij de 11e Berlin Biennale in Berlijn, Dhaka Art Summit in Bangladesh, Mu.ZEE in Oostende en Contour Biennale 9 in Mechelen, België, 6e Kuandu Biennale in Taipei, Argos in Brussel, Stedelijk Museum Amsterdam, Van Abbemuseum in Eindhoven, Sharjah Biennial 13 in Beiroet, 1e Asia Biennial/5e Guangzhou Triennial in Guangzhou, The School of Kyiv: Leipzig Class, Kyiv Biennial, de 19e Biennale van Sydney, 11e Incheon Women Artists’ Biennale, Incheon, KIOSK in Gent, M HKA in Antwerpen, If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution, diverse locaties, De Pont in Tilburg, Fondazione Giuliani in Rome, De Appel in Amsterdam, Marres in Maastricht, Walker Art Center in Minneapolis, Temporary Gallery in Keulen, Vleeshal in Middelburg, 44e en 45e Internationale Film Festival Rotterdam, Espai d’art Contemporani de Castelló en CAAC in Spanje.
The A-Symmetrical Imperialistic Data Server (2018/2021)
Installatie met handbeschilderde zijde, metalen frame, lamp
The A-Symmetrical Imperialistic Data Serve bestaat uit meerdere stukken handbeschilderde zijde, gemonteerd op een metalen constructie die een dataserver voorstelt. De oude ambachtstechniek van zijdeschildering, vaak beschouwd als vrouwelijk and arbeidsintensief, contrasteert scherp met de productie- en distributiesnelheid van digitale afbeeldingen en data door internetservers. Een stuk roze textiel, gedecoreerd met het binaire numerieke systeem, steekt uit een groene opening als een tong die eindeloos gegevens oplikt. De server is versierd met zwarte golven in verwijzing naar de grote hoeveelheden water die nodig zijn om overal ter wereld datacentra te koelen.
Hoewel de installatie in eerste instantie speels en fragiel overkomt, wijst de ‘a-symmetrie’ in de titel en in het werk zelf op ernstige zorgen over de oneerlijke verdeling van energie en grondstoffen over de aardbol, en daarmee op de zware (negatieve) impact op bepaalde geografische gebieden, vaak ver verwijderd van de locatie van de internetgebruiker.
Als onderdeel van het Special Project 2020/21 in Casco Art Institute: Working for the Commons (6 nov 2021 – 20 jan 2022) presenteerde de kunstenaar een ander werk, getiteld The Mother Mountain Institute. Dit doorlopende kunstwerk en artistiek onderzoeksproject verzamelt verklaringen van moeders die een kind hebben verloren aan transnationale en transraciale adoptie. In overleg met de kunstenaar, en mede vanwege de nog doorontwikkelende aard van het werk op de lange termijn, werd een ander werk aangekocht via het Art Production | Collection Fund.
Een verbale tour van de tentoonstelling in Casco is beschikbaar hier.