Minor Music at the End of the World is een driedelige performance, gebaseerd op de veelgeprezen essays The End of White Supremacy: An American Romance en Litany for Grieving Sisters van Saidiya Hartmans. De eerste productie, Movement I: The End of White Supremacy, vertrekt vanuit The Comet van W.E.B. Du Bois, een fictief verhaal over het einde van de wereld, geschreven in de nasleep van de pandemie van 1918. Het werk gaat over de voortdurende crisissituatie van het leven van zwarte mensen, in de context van raciaal kapitalisme, gereguleerde exploitatie en witte suprematie. Tegen deze complexe achtergrond schetst Minor Music een reeks catastrofes die op dit kritieke historische keerpunt samenkomen; de komst van Afrikanen naar New York City, de eerste veiling van slaafgemaakten in Lower Manhattan, de kwetsbaarheid van het bestaan van zwarte mensen, de pandemie en de milieucatastrofe die het leven schijnbaar onleefbaar maken. Hiermee roept de performance een reeks urgente vragen op:
Hoe kan je leven als de wereld om je heen vergaat? Is het mogelijk om je een wereld zonder racisme voor te stellen? En wat zou er nodig zijn om tot zo'n wereld te komen?
Minor Music at the End of the World is geregisseerd door Sarah Benson en bevat een filmische bijdrage van filmmaker Arthur Jafa, met optredens van acteur Andre Holland en acteur/sonic bewegingskunstenaar Okwui Okpokwasili.
New York/Amsterdam, 2024 – 2025
2024 – 2025 is cruciaal voor de belangwekkende historische verbintenis tussen New York en Amsterdam. Vierhonderd jaar geleden, in 1624, stichtten Nederlandse kolonisten Nieuw Amsterdam op het eiland Manahahtáanung, het voorouderlijke thuis van de Lenape, dat nu bekend staat als Manhattan. Deze gebeurtenis van voor de Engelse kolonisatie leidde tot de onderdrukking en verdrijving van inheemse volken. Amsterdam viert zijn 750e verjaardag in 2025. De stad en haar voormalige zusterstad Nieuw-Amsterdam – nu New York – delen complexe en omstreden geschiedenissen, die worden gekenmerkt door handel, kolonisatie en slavernij. Dit verleden heeft een diepgaande impact gehad op de ontwikkeling van beide gemeenschappen, die het tot op de dag van vandaag proberen een plek te geven.
In aanloop naar een wereldpremière in Amsterdam in 2025, vindt in november 2024 in BAM's Harvey Theater (NY) een eenmalige generale repetitie voor genodigden plaats, de apotheose van een reeks ontwikkelingsworkshops.
Saidiya Hartman, auteur
Sarah Benson, regisseur
André Holland, acteur
Okwui Okpokwasili, acteur
Erin Markey, acteur
Arthur Jafa, film- en video-ontwerp
Mimi Lien, decorontwerper
Stacey Derosier en Jane Cox, mede-lichtontwerpers
Josh Higgason, live camera-ontwerper
Stan Mathabane, geluidsontwerper
Camilla Dely, kostuumontwerper
Cookie Jordan, haar- en make-up ontwerper
Tina Campt, dramaturg
RR Sigel, producent
Brian Freeland, productiemanager
Egypt Dixon, toneelmeester
Rien Schlect, assistent toneelmeester
Cameron Rowland, archiefmedewerker
In opdracht van Hartwig Art Foundation
Production Residency Support verleend door BAM
Beatrix Ruf en Tina Campt, uitvoerend producenten
Tina Campt, dramaturg