Minor Music at the End of the World is een driedelige performance, gebaseerd op de veelgeprezen essays The End of White Supremacy: An American Romance en Litany for Grieving Sisters van SAIDIYA HARTMAN.
MET ANDRÉ HOLLAND, OKWUI OKPOKWASILI EN EEN FILM VAN ARTHUR JAFA
IN OPDRACHT EN GEPRESENTEERD DOOR HARTWIG ART FOUNDATION
Hoe kan je leven als de wereld om je heen vergaat? Is het mogelijk om je een wereld zonder racisme voor te stellen? En wat zou er nodig zijn om tot zo'n wereld te komen?
De productie vertrekt vanuit The Comet van W.E.B. Du Bois, een fictief verhaal over het einde van de wereld, geschreven in de nasleep van de pandemie van 1918. Minor Music wordt gepresenteerd in drie delen:
Movement I: The End of White Supremacy — met Andre Holland
Movement II: Dead River — met Okwui Okpokwasili
Movement III: The World is Dead — een film door Arthur Jafa
De voorstelling onderzoekt welke vorm het leven van Zwarte mensen kan aannemen in een wereld die ten onder gaat, in de nasleep van raciaal kapitalisme en witte suprematie. Tegen deze complexe achtergrond schetst Minor Music een reeks catastrofes die op dit kritieke historische keerpunt samenkomen; de komst van Afrikanen naar New York City, de eerste veiling van slaafgemaakten in Lower Manhattan, de kwetsbaarheid van het bestaan van Zwarte mensen, de pandemie en de milieucatastrofe die het leven schijnbaar onleefbaar maken.
Minor Music at the End of the World is geregisseerd door Sarah Benson en bevat een filmische bijdrage van filmmaker Arthur Jafa, met optredens van acteur Andre Holland en acteur/sonic bewegingskunstenaar Okwui Okpokwasili.
New York/Amsterdam, 2024 – 2025
2024 – 2025 is cruciaal voor de belangwekkende historische verbintenis tussen New York en Amsterdam. Vierhonderd jaar geleden, in 1624, stichtten Nederlandse kolonisten Nieuw Amsterdam op het eiland Manahahtáanung, het voorouderlijke thuis van de Lenape, dat nu bekend staat als Manhattan. Deze gebeurtenis van voor de Engelse kolonisatie leidde tot de onderdrukking en verdrijving van inheemse volken. Amsterdam viert zijn 750e verjaardag in 2025. De stad en haar voormalige zusterstad Nieuw-Amsterdam – nu New York – delen complexe en omstreden geschiedenissen, die worden gekenmerkt door handel, kolonisatie en slavernij. Dit verleden heeft een diepgaande impact gehad op de ontwikkeling van beide gemeenschappen, die het tot op de dag van vandaag proberen een plek te geven.
In aanloop naar een wereldpremière bij ITA in Amsterdam in oktober 2025, vond in november 2024 in BAM's Harvey Theater (NY) een eenmalige repetitie voor genodigden plaats, de apotheose van een reeks ontwikkelingsworkshops.
Contextprogramma
Zaterdag 4 okt, 12:30 uur: Minor Music bij Kunstinstituut Melly in Rotterdam, in samenwerking met de Hartwig Art Foundation.
Een speciaal programma met gesprekken en ontmoetingen met Saidiya Hartman, Arthur Jafa, Precious Okoyomon, Cameron Rowland, Pelumi Adejumo en Alexander Ghedi Weheliye, gemodereerd door Quinsy Gario en Derica Shields. Meer info en RSVP (uitverkocht).
Zondag 5 okt: Nagesprek bij Internationaal Theater Amsterdam (ITA)
met onder anderen Saidiya Hartman, Sarah Benson, Okwui Okpokwasili, André Holland, gemodereerd door Rita Ouédraogo en Tina Campt. Toegankelijk met een ticket voor de zondagvoorstelling.
3–17 okt: Arthur Jafa in het Stedelijk Museum Amsterdam
Ter gelegenheid van de wereldpremière van Minor Music at the End of the World toont het Stedelijk van 3 tot 10 oktober Arthur Jafa’s Love is the Message, the Message is Death (2016) en van 10 tot 17 oktober APEX (2013). Beide werken zijn door Hartwig Art Foundation in gedeeld eigendom geschonken aan het Stedelijk Museum en het Museum of Contemporary Art Chicago. Meer informatie.

Performers
André Holland, Lead Performer
Okwui Okpokwasili, Lead Performer
Bria Bacon, Movement Artist
Audrey Hailes, Movement Artist
AJ Wilmore, Movement Artist
Creative
Saidiya Hartman, Writer
Sarah Benson, Director
Mimi Lien, Scenic Designer
Camilla Dely and Celeste Jennings, Costume Designers
Stacey Derosier and Jane Cox, Lighting Designers
Josh Higgason, Live Camera Designer
Stan Mathabane, Sound Designer
Movement in Dead River developed by Okwui Okpokwasili in collaboration with performers Bria Bacon, Audrey Hailes, and AJ Wilmore
Collaborating Artists
Arthur Jafa, Film and Video Artist
Precious Okoyomon, Installation Artist
Peter Born, Sound Artist - Dead River
Cameron Rowland, Attendant of the Archive
Production
RR Sigel, Creative Producer
Kasson Marroquin, Production Stage Manager
Dante Green, Associate Director
Maciej Lewandowski, Production Manager
Attilio Rigotti and Emi Grady-Willis, Camera Operators
Taylor Williams, Casting Director
Jason Lajka, Scenic Design Assistant
Tess James, Lighting Design Assistant
Dante Green, Sound Design Assistant
Espace Aygo, Precious Okoyomon's Tree Sculpture's Fabricators
Rae Blooms, Flower Studio
William Andrew Young, Athene Wright & Jasmine Lewis, Costume construction
Samuel Broome Uniform Accessories, Millinery
Brian Freeland, Consulting Production Manager
Tina Campt, Executive Producer
Beatrix Ruf, Executive Producer
Pelumi Adejumo, Dutch Script Translator
Tessa van Dooren, Copy Editor
Rita Ouedraogo, Cultural Consultant
Production Residency Support provided by BAM
Presented in Amsterdam in collaboration with Internationaal Theater Amsterdam (ITA)
De voorstelling duurt 100 minuten zonder pauze. Nederlandse boventiteling is aanwezig gedurende de gehele voorstelling.
Movement I Montage - Quoted Film Credits
Clips appearing in the Movement I: The End of White Supremacy montage are sourced from the following films:
-
Within Our Gates, dir. Oscar Micheaux (1920)
-
The Passion of Joan of Arc, dir. Carl Theodor Dreyer (1928)
-
Native Son, dir. Pierre Chenal (1951)
-
The World, the Flesh, and the Devil, dir. Ranald MacDougall (1959)
-
La Jetee, dir. Chris Marker (1962)
-
Night of the Living Dead, dir. George A. Romero (1968)
-
I am Legend, dir. Francis Lawrence (2007)
These film citations - presented without sound and projected behind the stage performer - appear in compliance with the quotation exception of Article 15a Dutch Copyright Act. The montage clips (total duration: 5m39s) comprise approximately 20% of Movement I and 4.5% of the entire work (Minor Music at the End of the World). The inclusion of these quotations is based on works lawfully made public and presented in limited excerpts proportional to the original works for the purpose of scholarly treatise and social polemic