Moved by the Motion bewerkt de beroemde tragedie Carmen, oorspronkelijk geschreven door Prosper Mérimée en door Georges Bizet omgevormd tot een van de meest iconische opera's aller tijden.
Het verhaal van Carmen is op talloze manieren aangepast, inspireerde de populaire cultuur en zij is in het collectieve geheugen opgenomen als een controversieel en tegenstrijdig personage. Carmen is veel dingen: een rebelse vogel, een zwerver, een oplichtster, een fabrieksarbeider, een meertalige, van gedaante wisselende minnares, stateloos en onbestuurbaar.
In samenwerking met schrijvers Sophia Al-Maria en Fred Moten graaft Moved by the Motion de gelaagde erfenis van Carmen op en ontwikkelt het canonieke materiaal verder. De originele partituur van Bizet is verweven met muzikale interventies van componisten Andrew Yee en Asma Maroof om zo een hybride opera-theaterstuk te creëren. Door naadloos gebruik te maken van taal, beweging, beeld en zang realiseert Moved by the Motion een genre-overschrijdende bewerking, die de thema's die Carmen belichaamt – liefde, verlies en bevrijding – opnieuw interpreteert.
Carmen is van niemand en van iedereen. Ze is alles wat haar scheppers vreesden én alles wat ze verlangden. Wat toen een bedreiging was voor hen, is nu een inspiratie voor ons.
– Wu Tsang
La gran mentira de la muerte
Wu Tsang maakt ook een nieuwe filminstallatie, gebaseerd op het verhaal van George Bizet’s Carmen. De film is geschoten in Sevilla en gaat specifiek in op populaire constructies en bewerkingen van de opera, waarbij hij fictie vermengd met een historisch betwist landschap. Met gebruik van beweging en geluid verweeft Tsang verschillende scènes en personages en werpt licht op de talloze interpretaties van de hoofdpersoon. Carmen verschijnt als een vrijheidssymbool en een doelwit van vrouwenhaat, een icoon van opoffering, een onzuivere, vruchtbare kracht – een figuur die de notie van het Europeaan-zijn bevraagt.
La gran mentira de la muerte is geproduceerd door Hartwig Art Foundation, TBA 21, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary en de National Gallery of Victoria. MACBA verzorgt de première van de filminstallatie (20 juli – 3 november 2024).
Wu Tsang is een succesvolle filmmaker en performancekunstenaar. In haar werk onderzoekt ze verborgen geschiedenissen, gemarginaliseerde verhalen en de aard van het uitvoeren als zodanig. Haar documentaire benadering combineert verschillende soorten verhalen met fantasierijke uitstapjes naar denkbeeldige werelden. Tsangs praktijk staat in het teken van samenwerking, veelal met Moved by the Motion, de performancegroep die ze in 2016 samen met kunstenaar Tosh Basco oprichtte. Moved by the Motion is een reizend gezelschap van interdisciplinaire kunstenaars, waaronder experimenteel cellist Patrick Belaga, danser Josh Johnson, elektronisch muzikant Asma Maroof en dichter Fred Moten. Een aantal van hen verhuisde met haar mee naar Zürich toen Tsang zich bij het Schauspielhaus ensemble voegde en zette daar de samenwerking voort: Tosh Basco (fka boychild), Asma Maroof en Josh Johnson.
Cast Alicia Aumüller, Tosh Basco, Ryan Capozzo, Tabita Johannes, Josh Johnson, Asude Karayavuz, Kay Kysela, New Kyd, Katia Ledoux, Perle Palombe, Benjamin Radjaipour, Songhay Toldon, Ondrej Vidlar/ artistieke leiding Moved by the Motion/ enscenering Wu Tsang/ regie beweging Tosh Basco/ choreografie Josh Johnson/ muzikale leiding Asma Maroof, Collegium Novum Zoi Tsokanou/ compositie Andrew Yee/ koorrepetitor Jonathan Palmer Lakeland/ script Sophia Al-Maria/ decor ontwerp Nicole Hoesli, Nina Mader/ kostuumontwerp Kyle Luu/ haar Sara Mathiasson/ dramaturgie Helena Eckert/ artistiek onderzoek Fred Moten / Pie.fmc (Pedro G. Romero, Joaquín Vázquez, Enrique Fuenteblanca) in samenwerking met Collegium Novum Zürich & The Solti Foundation/ productie Schauspielhaus Zürich, co-productie Hartwig Art Foundation.
Hartwig Art Foundation was eerder co-commissioner van Wu Tsang/ Moved by the Motion's MOBY DICK; or, The Whale. We presenteerde de Italiaanse première van MOBY DICK samen met TBA-21 en de Nederlandse première tijdens Holland Festival 2022.
Geproduceerd door TBA21, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Hartwig Art Foundation en de National Gallery of Victoria/ In samenwerking met MACBA (Museu d'Art Contemporani de Barcelona)/ Onderzoek en ontwikkeling in opdracht van TBA21, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary. Ruimhartig ondersteund door CAAC, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, en de Excelentísimo Ayuntamiento de Guillena (Sevilla).