Na een opleiding tot bioloog, besloot Wang Tuo, die is gevestigd in Beijing (China), zijn aandacht te verschuiven naar de beeldende kunst. Sindsdien heeft hij een veelzijdige praktijk opgebouwd, met film, performance, teken- en schilderkunst. Wang Tuo creëert speculatieve verhalen door verwijzingen naar de Chinese geschiedenis en archiefmateriaal te verweven met fictie en mythologie. Hij past daarbij verschillende media en genres toe, zoals interviews, reality shows en absurdistisch theater. Het resultaat zijn geraffineerde, melodramatische geschiedenissen die gaan over de diepgang van het collectieve onderbewuste en historische trauma's.
Wang Tuo's meest recente solotentoonstelling vond plaats in het UCCA Center for Contemporary Art in Beijing (2021). Zijn werk was ook te zien in bijzondere groepstentoonstellingen, in onder meer M+ Museum in Hong Kong (2023) (hier ontving hij de Sigg Prize); Incheon Art Museum (Incheon, 2021); Staatliche Kunsthalle Baden-Baden (Baden-Baden, 2019); Julia Stoschek Collection (Düsseldorf, 2018); en Queens Museum (New York, 2017). In 2024 ontving Wang Tuo de K21 Global Art Award van de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen.
The Northeast Tetralogy
Smoke and Fire (2018)
Eenkanaals-4K-video, 31’ 18’’, kleur, geluid
Distorting Words (2019)
Driekanaals-4K-video, 24’ 38’’, kleur, geluid
Tungus (2021)
Tweekanaals-4K-video, 66’, kleur, geluid
Wailing Requiem (2021)
Tweekanaals-4K-video, 66’, kleur, geluid
Wang Tuo's Northeast Tetralogy verkent de tumultueuze, elkaar overlappende en zich immer voortslepende geschiedenissen van Noordoost-China, de regio waar zijn geboorteplaats Changchun (长春) ligt. In vier samenhangende werken construeert de kunstenaar een filmisch tapijt, waarin hij historische gebeurtenissen, mythes en hedendaagse realiteiten met elkaar verbindt. The Northeast Tetralogy neemt je mee naar China's ontwikkeling naar de moderniteit sinds de Vier Mei Beweging (1919), en spoort de kijker aan om de complexe transformatie van het land in de afgelopen eeuw te overdenken.
De tetralogie (een serie van vier delen die bij elkaar horen) begint met Smoke and Fire (2018), waarin je een gemigreerde arbeider leert kennen die een parallel bestaan heeft in twee samenhangende realiteiten. In de ene woont deze man in een pakhuis vol filmrekwisieten, waarmee hij Chinese legendes ensceneert. In de andere observeert de kunstenaar het dagelijks leven van deze man in een stad in Noordoost-China. Terwijl de samenhangende geschiedenissen zich ontvouwen, ontvouwt zich ook een breder onderzoek naar identiteit, trauma en de complexiteit van individuele en maatschappelijke ervaringen.
Distorting Words (2019) borduurt voort op het verhaal uit het eerste deel. In de driekanaals-installatie verbindt de kunstenaar tegenstrijdige tijdlijnen en historische momenten, gaande van de Vier Mei Beweging in 1919 tot meer recente gebeurtenissen. Zo ontstaat een complex en desoriënterend portret van de moderne Chinese geschiedenis. De hoofdpersoon van deze film zit gevangen in een soort voortdurende historische reïncarnatie. De kunstenaar introduceert dit als “Pan-sjamanisering”, een concept waarbij lichamen in een trance-achtige staat, vooral in tijden van grote maatschappelijke veranderingen, dragers kunnen worden van voormalige levens.
In het derde deel, Tungus (2021), richt Wang Tuo zich op de Chinese Burgeroorlog en het beleg van Changchun in 1948, een gevoelige historische gebeurtenis voor zowel de communisten als de Kuomintang (Chinese Nationalistische Partij).
Wailing Requiem (2021) is het laatste deel van de tetralogie, maar chronologisch gezien het eerste. De film schetst het leven van de hoofdpersoon, de gemigreerde arbeider die op zoek is naar wraak, en zijn relatie tot zijn kamergenoot vóór de gebeurtenissen in Smoke and Fire. Heden en verleden vervagen in deze film. De levens van gewone mensen worden verweven met dat van de laatste keizer en andere historische figuren.
Wang Tuo heeft zich ontpopt als een van de belangrijkste kunstenaars van zijn generatie - een generatie die volwassen werd in een globaliserend China, waar sporen van vroegere waarheden en gebeurtenissen soms alleen in de marge en onder de oppervlakte zijn waar te nemen. Zijn films confronteren voortdurend deze vergeten en soms verboden geschiedenissen, met behulp van een visueel arsenaal dat net zo complex en krachtig is als het onderwerp dat ze in beeld brengen. The Northeast Tetralogy is het cruciale werk uit Wang Tuo's vroege carrière: in deze vier films worden de reikwijdte van zijn talent, de diepgang van zijn betrokkenheid en de helderheid van zijn morele positie ijzingwekkend duidelijk.
– Philip Tinari
The Northeast Tetralogy was geselecteerd door de Commissioning Committee en verworven via het Hartwig Art Production Collection Fonds. Het wordt geschonken aan de Nederlandse staat en integraal onderdeel van de nationale kunstcollectie (de Rijkscollectie), beschikbaar voor instellingen in Nederland en daarbuiten.