Close-up van de iriserend gekleurd beeld met reflectie van een betegeld terras

Monira Al QadiriFuture Past 3 (2023)

Monira Al Qadiri, Future Past 3 (2023). Foto Sun Shi, courtesy UCCA Center for Contemporary Art.

Monira Al Qadiri is een Koeweitse beeldend kunstenaar, geboren in Senegal, opgeleid in Japan en momenteel gevestigd in Berlijn. Haar werk onderzoekt ongebruikelijke genderidentiteiten, petroculturen en hun mogelijke toekomsten, evenals de nalatenschap van corruptie. In 2010 behaalde zij haar Ph.D. in inter-media kunst aan de Tokyo University of the Arts, waar haar onderzoek zich richtte op de esthetiek van treurnis in het Midden-Oosten, die voortkomt uit poëzie, muziek, kunst en religieuze praktijken. Al Qadiri was een van de oprichters van het kunstenaarscollectief GCC in de Golfregio. In 2016-17 was ze resident bij de Rijksakademie in Amsterdam.

Al Qadiri exposeerde op talrijke internationale locaties, zoals het Haus der Kunst, München; Kunstverein Göttingen; Gasworks, Londen; Palais de Tokyo, Parijs; MoMA PS1, New York en Expo 2020 Dubai. Haar werk is vertegenwoordigd in de collecties van o.a. het Jameel Arts Center, Dubai en het Van Abbemuseum, Eindhoven.

Future Past 3 (2023)

Roterende sculptuur van glasvezel
209 x 206 x 206 cm

Future Past 3 is onderdeel van een groep werken die Monira Al Qadiri vanaf 2020 heeft ontwikkeld en tentoongesteld. Net als eerdere objecten die in het kader van Urbane Künste Ruhr (2021) werden gepresenteerd in de General Blumenthal kolenmijn, draait dit glanzende object rond zijn eigen as. Het oogt als een nog nooit gebruikte machine uit de toekomst, of een buitenaards wezen uit een science fiction-film. In werkelijkheid is deze sculptuur echter een uitvergrote reproductie van een type boorkop dat in de olie-industrie wordt gebruikt. De iriserende lak sorteert een kleureffect dat doet denken aan het spectrum van het zwarte goud, of van parels. Lang voor de ontdekking van olie was parelduiken de meest waardevolle sector van de Koeweitse economie. Ruwe olie vormt echter al lange tijd de economische basis van het land waarin de kunstenaar opgroeide. Als product is het alomaanwezig, maar de technologie en processen achter de exploitatie van olie zijn nauwelijks zichtbaar voor het publiek (zie hier).

Dit werktuig symboliseert de groei (en wellicht de dood) van naties, culturen en economieën, en wordt door Al Qadiri gepresenteerd als een mogelijke machine uit de toekomst of een buitenaards wezen uit een sci-fi film. Ik ben ervan overtuigd dat het aangekochte werk, het wereldwijde perspectief van de kunstenaar, en haar formele fijngevoeligheid een unieke bijdrage aan de Rijkscollectie zullen vormen.

— Philip Tinari

De eerste presentatie van Future Past 3 vindt plaats in UCCA Dune als onderdeel van de tentoonstelling Monira Al Qadiri: Haunted Water, te zien tot 8 oct 2023.

Dit werk werd geselecteerd door het Commissioning Committee 2021/23 en aangekocht via het Hartwig Art Production | Collection Fund. Vervolgens zal het aan de Nederlandse staat worden gedoneerd en als integraal onderdeel van de nationale Rijkscollectie beschikbaar zijn voor organisaties binnen en buiten Nederland.