Meriem Bennani is een Marokkaanse kunstenaar en momenteel gevestigd in Brooklyn, New York. Ze groeide op in Rabat, Marokko en behaalde een BFA aan The Cooper Union, New York (2012) en een MFA in animatie aan de École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs in Parijs.
Bennani ontwikkelde een transformatieve praktijk van films, sculpturen en immersieve installaties die worden opgebouwd met een subtiele behendigheid in het bevragen van de hedendaagse samenleving en haar gefragmenteerde systemen, individuele identiteit, en de alomaanwezigheid van digitale technologie. Vaak publiceert zij haar werk op sociale media-platforms zoals Instagram and Snapchat.
Bennani’s work was te zien in solo- en groepsexposities in o.a. The Kitchen, New York; Fondation Louis Vuitton, Parijs; de Whitney Biennial, New York; MoMA PS1, New York; en de Renaissance Society, Chicago. Haar werk is onderdeel van de collecties van het Museum of Modern Art, New York; Guggenheim Museum, New York; Whitney Museum of American Art, New York; Musée d’Art Moderne de Paris; Fondation Cartier, Parijs; Julia Stoschek, Berlijn; en de Kadist Foundation, Parijs.
Life on the CAPS (2018-2022)
Eenkanaals video
Ca 75 min.
Oplage van 5 + 2 AP
Life on the CAPS omvat de drie episodes Party on the CAPS (2018-2019); Guided Tour of a Spill (CAPS Interlude) (2021); en [To Be Titled: CAPS 2] (2022), die in de loop van vier jaar werden geproduceerd. In Life on the CAPS verbeeldt Bennani een speculatieve toekomstwereld waar luchtvaart vervangen is door teleportatie, met veranderingen in de status van legale en illegale migratie als gevolg.
CAPS is een fictief eiland middenin de Atlantische Oceaan, een limbo-zone waar ontheemde bevolkingen na hun ‘illegale’ pogingen tot teleportatie werden onderschept door de autoriteiten van de VS en toen generaties lang in detentiekampen geplaatst. In het werk wisselt Bennani tussen animatie en live filmopnames, met geleende elementen uit uiteenlopende genres zoals science fiction, reality tv en muziekvideo’s. Life on the CAPS ontvouwt zich als een dystopische allegorie over migratie en staatloosheid, een nabije-toekomstscenario dat soms komisch, maar evengoed plausibel lijkt.
Life on the CAPS is het magnum opus van Bennani’s genreoverstijgende praktijk, waarin zij haar vermogen tot het integreren van verhaallijnen die zowel ter vermaak als ter analogie dienen naar een hoger niveau tilt.
— Myriam Ben Salah