Geo Wyeth is een kunstenaar en educator die werkt op het gebied van muziek, performance, narratieve sculptuur en video, afkomstig uit de VS en momenteel gevestigd in Rotterdam. Hij was artist-in-residence aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam (2015-2016). Wyeth doceert aan het Dutch Art Institute (DAI) en de Willem de Kooning Akademie, waar hij zich richt op belichaamde tactieken van performance, verhaalvertelling en herinnering. Wyeth ontving in 2017 ondersteuning van het Amsterdam Fonds voor de Kunst en in 2019 van het Mondriaan Fonds voor onderzoek naar de geschiedenis van jazz, extractieve industrie en moerasonderzoek in New Orleans. In 2021 was hij onderdeel van een residencyprogramma van het TextielMuseum in Tilburg.
Wyeths werk is getoond in o.a. het New Museum, Stedelijk Museum Amsterdam, MoMA PS1 (NY), de Nationale Opera (Amsterdam), Triangle France, Anthology Film Archives, The Kitchen, TENT (Rotterdam), Arsenic (Zwitserland), Biquini Wax (CDMX), LA MoCA, New York Live Arts, The Studio Museum in Harlem, Boston ICA, La MaMa Theatre, Human Resources, The Pyramid Club en Joe’s Pub. Hij is medeoprichter van de queer social space Tender Center in Rotterdam. Wyeth componeerde de muziek voor de verhalende korte films Happy Birthday Marsha!, Atlantic is a Sea of Bones, Salacia en The Personal Things (onder regie van Tourmaline), en talrijke video’s van andere hedendaagse kunstenaars. Onlangs verscheen zijn album ATM FM (2020), opgenomen in Rotterdam en uitgebracht via Muck Studies Dept.
Muck Studies Dept. Archive-That-Matters (ATM) (2020-2021)
Mixed-media installatie
259 x 564 x 193 cm
Muck Studies Dept. Archive-That-Matters (ATM) is het groene busje dat vijf jaar lang door de kunstenaar gebruikt werd voor zijn onderzoeksproject. Dit voertuig, uitgerust met onder meer een korteafstandsprojector, een FM-radiozender en een stevige geluidsinstallatie, werd een katalysator voor video’s, radiouitzendingen, performances en screeningprogramma’s.
Het werk vindt zijn oorsprong in het grotere project Muck Studies Dept., een samenhangend corpus waarin geërfde poëtische methodes uit diasporisch-Amerikaanse funk- en folktradities worden ingezet, evenals technieken uit de onderzoeksjournalistiek. Het project maakt verbindingen tussen “mud, water, metal, gas, ass, rocks, coins, extractive industry, deep coloniality, and sensual expression of belonging to that flood.” Ook is Muck Studies Dept. een denkbeeldige stadsofficier die grondonderzoek doet in laaggelegen watergebieden, “looking to find stars out of what stinks.” Het werk kende al vele verschijningsvormen, waaronder openbare performance, video, poëzie, muziek en installatie, met onderzoek dat werd uitgevoerd in New Orleans, New York en Nederland.
Het busje, voor het eerst gepresenteerd in Vleeshal (16 okt – 14 nov 2021) als onderdeel van het Special Project 2020/21, is zowel een tijdcapsule waarin bezoekers eerdere experimenten kunnen herbeleven als een plek voor toekomstige performances en happenings.