In maart 2025 presenteerde Hartwig Art Foundation Forgotten Tales Through Time, een eenmalig concert van kunstenaar en componist Tarek Atoui, met musici uit de Amazigh-gemeenschap in het Atlasgebied van Marokko. Deze performance markeerde de start van The Sahara Chapter, een nieuw hoofdstuk van At-Tāriq, het meerjarige onderzoeks- en tentoonstellingsproject over diasporische muziektradities waar de kunstenaar en componist sinds 2022 aan werkt.
Met The Sahara Chapter zet Atoui zijn artistieke verkenning voort in Marokko en Saudi-Arabië, langs eeuwenoude handelsroutes die de Maghreb met het Arabische Schiereiland verbonden. The Tamazgha Chapter, gerealiseerd met steun van TBA21, ging vooraf aan deze fase. In dit hoofdstuk nam Atoui het publiek mee naar het voorouderlijke land van de Amazigh, die Tamazgha (thuisgebied van de Berbers in Noord-Afrika) beschouwen als een bron en bewaarplaats van muzikale, artistieke, ambachtelijke en intellectuele tradities.
In samenwerking met Hartwig Art Foundation start Atoui een nieuw transnationaal onderzoeksproject in Nederland. In steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht wonen grote gemeenschappen van Noord-Afrikaanse origine, oorspronkelijk afkomstig uit landen zoals Marokko, Algerije, Tunesië en Egypte. Naast Marokko, waren ook Tunesië en Algerije historische kruispunten voor migratie, handel en culturele uitwisseling. Atoui verdiept zich ook in deze landen en daarmee onthult hij de onderlinge verwevenheid in het rijke culturele en muzikale erfgoed van Sub-Sahara Afrika.
Met een focus op eenheid, inclusie en gastvrijheid werken musici, ambachtslieden en etnomusicologen uit deze diaspora in Nederland samen en spelen een cruciale rol in de nieuwste fase van At-Tāriq. Ze vieren en onderzoeken de hybride identiteiten die uit de diaspora zijn voortgekomen door traditionele technieken te combineren met hedendaagse artistieke methodes. Dit leidt tot de creatie van nieuwe geluidswerken, ambachten en uitvoeringen die de grenzen van tijd en plaats overstijgen.
In At-Tāriq wordt muziek een symbool van gastvrijheid. Door gezamenlijke artistieke expressie en dialoog als verbindende kracht te benutten, toont Atoui hoe migratie – zowel in het verleden als het heden – bijdraagt aan de uitwisseling van kennis en artistieke praktijken.
Deze pagina wordt geüpdatet met aankomende evenementen en de nieuwste updates over The Sahara Chapter.
Tarek Atoui is een Frans-Libanese kunstenaar en elektroakoestisch componist die werkt op het gebied van geluidsperformance en compositie. Hij ontwerpt complexe en inventieve instrumenten en organiseert interventies, concerten, optredens en workshops. Zijn werk draait vaak om grootschalige, collaboratieve performances die voortkomen uit zijn diepgaande onderzoek naar muziekgeschiedenis en instrumentatie en een interesse in het ontwikkelen van nieuwe productiemethoden.
Met zelfgebouwde elektronische instrumenten en computers vertaalt Atoui de hedendaagse sociale en politieke realiteit naar muziek, waarbij hij nieuwe technologieën inzet als een krachtig middel voor expressie en identiteit. Educatie en sociale verbondenheid vormen een essentieel onderdeel van zijn praktijk. Tarek Atoui woont en werkt in Parijs, Frankrijk.
Tarek Atoui's performance Forgotten Tales Through Time in Amsterdam was een vervolg op een serie concerten die voortkomen uit een nieuw onderzoeksproject dat in opdracht van TBA21 Thyssen-Bornemisza Art Contemporary is geproduceerd.
Kunstenaar en componist: Tarek Atoui
Muzikanten: Said Ait Lhaj, Lahcen Amarrak, Aicha Boukhris, Fadoua Ennouri, Susie Ibarra, Ijja Id Haddou, Nancy Mounir, Ziúr
Het concert in Amsterdam markeerde de lancering van The Sahara Chapter, een nieuw driejarig onderzoeksproject van Tarek Atoui in opdracht van Hartwig Art Foundation.