Volgens Pierre Huyghe onthult een onstabiele waarneming een tussengebied waarin meerdere toestanden gelijktijdig kunnen bestaan. Het doet denken aan een kwantumsysteem dat in verschillende mogelijke staten aanwezig is tot het wordt gemeten, waarna de vele mogelijkheden samentrekken tot één werkelijkheid. Om deze gedachte te onderzoeken, brachten de LAS Art Foundation en de Hartwig Art Foundation Huyghe in contact met wetenschapper Tommaso Calarco. Hun gesprekken inspireerden hem om de logica en uitkomsten van kwantumsystemen als uitgangspunt te nemen voor een nieuw kunstwerk. Het zijn de ruwe grondstoffen die door experimenten met geluid, stilstaand en bewegend beeld een centrale rol krijgen. Met zijn werkwijze geeft hij onzekerheid een waarneembare vorm, en worden eigenschappen uit de kwantumfysica omgezet in zintuiglijke ervaringen.
Gevoed door kwantumcomputers en kunstmatige intelligentie breidt dit nieuwe werk Huyghe’s zoektocht naar betekenis voorbij wat mensen kunnen begrijpen uit. Wanneer deze technologieën samenvallen, komen niet alleen hun filosofische en zintuiglijke implicaties aan het licht, maar rijst ook de vraag: welke werelden zijn denkbaar — onmogelijk, onstabiel of nog niet ontstaan?
Pierre Huyghes nieuwste grootschalige installatie omvat film, geluid, vibraties, stof en licht, en gaat met première in Halle am Berghain met LAS (23 januari — 8 maart 2026), voordat het naar Amsterdam reist met Hartwig Art Foundation.
Een waarnemer die getuige is van de dubbelzinnige aard van het wezen – van zijn monsterlijkheid – volgt toestanden van onbepaaldheid: de onzekerheid van zijn, leven of bestaan. De film toont een niet-bestaand wezen, een zielelandschap, een radicaal ‘buiten’, dat tracht empathie te verbinden met het onmogelijke. [Zijn fictieve wereld is een] voertuig om toegang te krijgen tot wat zou kunnen zijn of niet zou kunnen zijn – om zich te verhouden tot chaos, en toestanden van onzekerheid te transformeren in een kosmos.
— Pierre Huyghe
