CourtplayParnassusweg 220, Amsterdam

CourtplayParnassusweg 220, Amsterdam12 13 jan 2024

Tijdens de voorbereidingsfase van de verbouwing van ons museum voor hedendaagse kunst, presenteert Hartwig Art Foundation COURTPLAY in de voormalige rechtbank van Amsterdam (Parnassusweg 220).  

COURTPLAY is een 24 uur durend evenement, ontwikkeld door Mohamed Almusibli en Ivan Cheng voor Hartwig Art Foundation. Het voormalige gerechtsgebouw (en de toekomstige museumlocatie) functioneert als het podium en decor voor een toneelstuk in drie bedrijven – een deconstructie van een juridisch tv-drama, met bijdragen van schrijvers van dichtbij en veraf. Het als monument aangewezen atrium en de voormalige rechtszalen zijn tijdens COURTPLAY de setting voor mini-marathons van kunstenaarsfilms en locatie-specifieke installaties. Bezoekers kunnen eten en drinken verkrijgen in het hele gebouw. 

Met een format van een doorlopende multidisciplinaire ‘voorstelling’ rondom juridische thema’s in een gerechtsgebouw, bevraagt COURTPLAY het verschil tussen publiek, consument en getuige en openbaart het spanningen tussen de deelnemers en gevestigde noties rondom recht en traditie.  De titel van het evenement is een speels verwijzing naar de beroemde bandnaam Coldplay. Hun frontman Chris Martin is ontegenzeggelijk het bekendste lid, mede veroorzaakt door het brede gegrap over de bijzonderheden van zijn huwelijk met actrice en ondernemer Gwyneth Paltrow. Het einde van hun relatie noemde het koppel een 'bewuste ontkoppeling' (‘conscious uncoupling’) in plaats van een echtscheiding. Hier werd een gesocialiseerd alternatief voor juridische taal gebruikt, wat in de pers belachelijk werd gemaakt. Het fascineert echter hoe relaties door onderlinge voorwaarden (en niet door legale kaders) gedefinieerd en gevormd kunnen worden.  

Programma

Vrijdag 12 JAN *uitverkocht

18 uur – middernacht
Screenings: Noor Abed, Ryan Trecartin`
Installaties: Özgür Kar, Brianna Leatherbury, Mire Lee, Jay Tan, Aqui Thami, SoiL Thornton, Sands Murray-Wassink, Marina Xenofontos 

19 – 23 uur ALIAS (Turbo Moniker) Act 1 - City/Mind

Zaterdag 13 JAN

7 – 11 uur ALIAS (Turbo Moniker) Act 2 - Celebrities

10 – 18 uur
Screenings: Peng Zuqiang, Sophia Al-Maria
Installaties: Özgür Kar, Brianna Leatherbury, Mire Lee, Jay Tan, Aqui Thami, SoiL Thornton, Sands Murray-Wassink, Marina Xenofontos 

13 – 17 uur ALIAS (Turbo Moniker) Act 3 - Body/State 

ALIAS (Turbo Moniker), performance onderdeel van COURTPLAY (2024). Foto Maarten Nauw. Copyright Hartwig Art Foundation.
ALIAS (Turbo Moniker), performance onderdeel van COURTPLAY (2024). Foto Maarten Nauw. Copyright Hartwig Art Foundation.
ALIAS (Turbo Moniker), performance onderdeel van COURTPLAY (2024). Foto Maarten Nauw. Copyright Hartwig Art Foundation.

Met werken door Noor Abed, Sophia Al-Maria, Özgür Kar, Brianna Leatherbury, Mire Lee, Peng Zuqiang, Jay Tan, Aqui Thami, Ryan Trecartin, SoiL Thornton, Sands Murray-Wassink, Marina Xenofontos.

ALIAS (Turbo Moniker) met Soraya Lutangu Bonaventure, Ivan Cheng, Mami Kang, Geo Wyex. Kleding door Good & Bad (Marina M. Kolushova, Victor Stuhlmann, Ossi Lehtonen). Camera door Arvo Leo. 

Tekstbijdragers zijn onder andere Sophia Al-Maria, Josefin Arnell, Ed Atkins, Felix Bernstein, Victoria Colmegna, Claire Fontaine, Robert Glück & Jocelyn Saidenberg, Annie Goodner, Calla Henkel & Max Pitegoff, Shiv Kotecha, Huw Lemmey, Nour Mobarak, Becket MWN, Ariana Reines, Tai Shani, Ryan Trecartin, Angharad Williams.

Eten van Bakkerij Mater, Comfort Ball, Soup en Zo. Grafisch ontwerp door Sabo Day.

OVER DE CURATOREN

Mohamed Almusibli is een kunstenaar en curator gevestigd in Genève. Hij heeft tentoonstellingen samengesteld bij Centre d’Art Contemporain de Genève, FriArt Kunsthalle Fribourg, Antenna Space in Shanghai en Peres Projects in Milaan, onder andere. In 2021 was hij verantwoordelijk voor Almusibli Panorama, een jaar lang online videoprogramma voor het Centre d'Art Contemporain dat werd afgesloten met de eerste editie van de Swiss Moving Image Award. Sinds 2019 runt hij de kunstruimte Cherish die hij samen met James Bantone, Thomas Liu Le Lann en Ser Serpas oprichtte. Mohamed is docent aan het MFA-programma van de Ecole Cantonal d'Art de Lausanne. Onlangs werd hij benoemd tot directeur en hoofdcurator van Kunsthalle Basel met ingang van maart 2024.

Ivan Cheng werkt met genres, talen en hun interpretaties. Hij produceert video's, objecten, performances en publicaties naast complexe en contextspecifieke spektakels. Zijn achtergrond als performer en musicus vormt de basis voor het gebruik van performance als een kritisch medium. Zijn werk werd recentelijk tentoongesteld bij Lafayette Anticipations in Parijs, FR; OCT0 in Marseille, FR; Against Sun and Dust in Pesaro, IT; Frac des Pays de la Loire in Nantes, FR; gta exhibitions in Zürich, CH; Zweigstelle Capitain in Napels, IT; Édouard Montassut in Parijs, FR; CNAC Magasin in Grenoble, FR; Vleeshal in Middelburg, NL. Confidences/Majority, het tweede deel van zijn reeks vampiernovels, werd gepubliceerd door After 8 Books in 2022. Sinds 2017 is hij initiatiefnemer van projectruimte bologna.cc in Amsterdam.