Na de performance met Holland Festival in Carré in juni, presenteert Wu Tsang in de wintervakantie haar verfilming van de Carmen-mythe, La gran mentira de la muerte, in De Balie in Amsterdam.
De filminstallatie wordt gepresenteerd samen met een rijk programma van films, lezingen en performances die de mythe van Carmen verkennen en in een nieuw licht presenteren.
Publieksprogramma
Opening Carmen and Carmen
Vrijdag 20 dec
17.00 / Opening en Performance door María Marín
Carmen Troubles
& Gesprek Pastora Filigrana: The myth of Carmen and Romani feminism
Er zijn meer dan vijftig verfilmingen gemaakt van Carmens verhaal. Wu Tsang selecteerde in samenwerking met Enrique Fuenteblanca drie sleutelfilms, die de motor waren achter het creatieve proces van haar versie van Carmen.
De film Carmen Troubles (2023) is geregisseerd door Vasco Araújo, en verkent het stereotype beeld van vrouwen uit de Roma -gemeenschap, zoals ze ook worden neergezet in Bizets opera. De documentaire volgt een groep Spaanse Roma-vrouwen, die hun eigen verhaal opnieuw vormgeven.
Na de screening gaat Wu Tsang in gesprek met advocate, activiste en feministe Pastora Filigrana, een van de hoofdrolspeelsters van de film.
Zaterdag 21 dec
15.30 / Filmvertoning: Carmen Troubles
17.00 / Gesprek Pastora Filigrana: The myth of Carmen and Romani feminism
19.30 / Filmvertoning: Carmen Troubles
Latcho Drom
& Gesprek Tsang en Sophia Al-Maria: Excavating Carmen
Het programma gaat verder met de Franse film Latcho Drom (“veilige reis”) uit 1993, een documentaire die, zonder dialoog, met muziek de emoties van Roma die van India naar Spanje reisden tot uiting brengt.
Hoe creëer je een nieuwe versie van een verhaal dat zo canoniek is? In Excavating Carmen verkent Wu Tsang samen met kunstenaar en schrijver Sophia Al Maria (een van de auteurs van Wu Tsang/Moved by the Motions Carmen) de vele lagen van Carmen's erfenis die hun hybride opera inspireerden.
Zaterdag 21 dec
17.30 / Filmvertoning: Latcho Drom + 22 december / 19.30
20.00 / Gesprek: Excavating Carmen, met Wu Tsang en Sophia Al-Maria
Carmen y la libertad
& Lezing Pedro G. Romero: Carmen, the degenerate genres
Het publieksprogramma wordt afgesloten met de film Carmen y la libertad (1996), een verhaal over een controversiële theaterregisseur die gedwongen was Carmen op te voeren via een videocall vanuit zijn ziekbed.
In zijn lezing duikt Pedro G. Romero vervolgens in de Carmen mythe - afgedaan als stereotype cliché en geprezen als symbool van emancipatie en zelfbeschikking. Romero zal deze paradox belichten op basis van Poesjkins gedicht De zigeuners, een belangrijke bron van de Carmen-mythe.
Zondag 22 dec
13.00 / Filmvertoning: Carmen y la libertad
15.00 / Lezing Pedro G. Romero: Carmen, the degenerate genres
17.30 / Filmvertoning: Carmen y la libertad
* De film en het gesprek kunnen afzonderlijk of met een combiticket worden bijgewoond.
Tijdens de vakantieperiode kun je de filminstallatie van Wu Tsang, La gran mentira de la muerte, bezoeken. Deze installatie loopt tot en met 12 januari en de toegang is gratis.
Na de tentoonstellingen van Arthur Jafa (2020), Tony Cokes (2022) en Monira Al Qadiri (2023), is de presentatie van Wu Tsang bij De Balie een partnerproject van Hartwig Art Foundation.
La gran mentira de la muerte (2024) is geproduceerd door TBA21, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Hartwig Art Foundation en de National Gallery of Victoria/ In samenwerking met MACBA (Museu d'Art Contemporani de Barcelona)/ Onderzoek en ontwikkeling in opdracht van TBA21, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary. Ruimhartig ondersteund door CAAC, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, en de Excelentísimo Ayuntamiento de Guillena (Sevilla).
Hartwig Art Foundation was eerder co-commissioner van Wu Tsang / Moved by the Motion's MOBY DICK; or, The Whale. We presenteerde de Italiaanse première van MOBY DICK samen met TBA-21 en de Nederlandse première tijdens Holland Festival 2022. In 2024 hebben we de opera Carmen door Wu Tsang / Moved by the Motion gepresenteerd in Amsterdam samen met Holland Festival.