Tolia Astakhishvili woont en werkt in Berlijn en Tbilisi. In haar werk, dat bestaat uit installaties, sculpturen, tekeningen, schilderijen, geluid en video, onderzoekt ze de verschillende betekenissen die een architectonische omgeving kan hebben, aan de hand van feitelijke en imaginaire verhalen die schuilen in gebouwen? Welke structuur kan een ruimte hebben, en hoe verhoudt een fysieke omgeving zich tot het menselijk bestaan?
Tolia's werk was te zien op solotentoonstellingen in onder andere Haus am Waldsee, Berlijn (2023); Bonner Kunstverein, Bonn (2023) en Bielefelder Kunstverein, Bielefeld (2023). Ze nam deel aan groepstentoonstellingen in Kunsthalle Zürich (2023); Molitor Gallery, Berlijn (2023); Shahin Zarinbal, Berlijn (2022); Felix Gaudlitz, Wenen (2022); Art Hub Copenhagen, Kopenhagen (2021); Räume für Kunst, Kerpen (2021); Bonner Kunstverein, Bonn (2021); Goethe Institute Bulgaria / Earth and Man National Museum, Sofia (2019); Malmö Konsthall, Malmö (2019). Tolia Astakhishvili is een van de tien winnaars van de Chanel NEXT PRIZE 2024.
The art of sleeping (2024)
Automotoren, pallets, multiplex, karton, gevonden voorwerpen, vier kanaals geluid
87,6 x 386,1 x 231,1 cm
De installatie The art of sleeping (2024) bestaat uit negen gebruikte automotoren, die onder drie multiplex platen zijn gearrangeerd. Het geheel heeft iets weg van een geïmproviseerd podium. Rubberen buizen verbinden de motoren, waardoor er een assemblage ontstaat. Ertussen plaatst Tolia allerlei kleine objecten, voornamelijk decoratieve huishoudelijke memorabilia en snuisterijen als een modelboot, schelpen of ansichtkaarten. Die voorwerpen roepen uiteenlopende herinneringen op, zoals ze dat doorgaans ook doen in een monteurswerkplaats.
De kuntenaar gaat vaak samenwerkingen aan en incorporeerde in dit stuk een soundscape van Dylan Peirce. Zijn compositie die bestaat uit diverse opnames roepen het geluid van grommende motoren op. Je kan de audio op verschillend wijze horen, afhankelijk van hoe je de sculptuur benadert. De dicht opeengepakte massa, gecombineerd met het resonerende geluid, bevat een latente energie, alsof de sculptuur zowel statisch in opslag is, als op het punt staat te gaan bewegen.
Dit werk is een krachtig voorbeeld van Tolia's ruimtes en situaties die een fase in een wordingsproces belichamen of juist ongedaan maken, die verwaarlozing of vooruitgang impliceren. Met deze aankoop laat Hartwig Art Foundation haar toewijding zien aan het verzamelen van experimentele, onomlijnde en intermediaire werken.
– Sohrab Mohebbi
The art of sleeping (2024) is een gezamenlijke opdracht van SculptureCenter, New York en Hartwig Art Foundation. Het werk is geselecteerd door de Commissioning Committee en verworven via het Hartwig Art Production Collection Fonds. Het wordt geschonken aan de Nederlandse staat en integraal onderdeel van de nationale kunstcollectie (de Rijkscollectie), beschikbaar voor instellingen in Nederland en daarbuiten.
Het werk was voor het eerst getoond in het SculptureCenter als onderdeel van de solotentoonstelling Tolia Astakhishvili: between father and mother (9 mei – 12 aug 2024).