Maria Pask is een in Amsterdam werkzame kunstenaar. Het begrip wederkerigheid staat centraal in de kunstpraktijk van Maria Pask. Haar recente projecten zijn gericht op het werken als kunstenaar in een servicegerichte rol binnen lokale gemeenschappen in Amsterdam. De kunstenaar creëert collaboratieve scenario’s waarmee ze thema’s als collectieve creativiteit, empowerment en maatschappelijke dienstbaarheid onderzoekt. Elk van haar werken, of het nu een performance of installatie is, wordt gevormd door gedeelde ervaring en biedt daarmee een mogelijkheid voor verschil en verandering.
Pask heeft internationaal opgetreden en geëxposeerd bij o.a. Museum of Modern Art, Oxford; Athens Biennial; White Columns, New York; W139, Amsterdam; Münster Skulpture Project; If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution, Amsterdam; Frankfurter Kunstverein; BAK, Utrecht; De Appel, Amsterdam, en Moderna Galerija, Ljubljana.
Zhandra Rhodes’ Bedroom; A Room to Read Auden (2021)
Installatie met zachte sculptuur, textiel, papier, acrylic plaster, bekleding, houten bedframe, matras, lichten, boek
Variabele afmetingen
Zandra Rhodes’ Bedroom; A Room to Read Auden is een installatiewerk waarin de kunstenaar zich verhoudt tot het werk van mode- en textielontwerper Zandra Rhodes – en in het bijzonder Rhodes’ slaapkamer, uitgaande van fotodocumentatie van haar Londense flat in de jaren 1970. In dit werk kanaliseert Pask Rhodes via meters aan stoffen, bloemsierkunst, schilderijen en een assortiment aan bedtextiel. Pask ziet Rhodes’ slaapkamer als een ideale plek voor afzondering, een plek om te mijmeren over oude liefdes en te dromen van toekomstige relaties, verwerkt en verbeeld in de handelingen van tekenen, schilderen en drukwerk. Naast door de kunstenaar gemaakte werken creëerde ze samen met haar familielid Paul Wilkinson de handgeweven boekenleggers en geweven kussens met filmsterren.
Zandra Rhodes’ Bedroom; A Room to Read Auden was onderdeel van het Special Project 2020/21 in Kunstinstituut Melly (5 nov – 5 dec 2021). Tijdens de tentoonstelling was een aantal objecten in de opstelling te koop; de opbrengsten kwamen ten goede aan St. Helena Cuckoo, een organisatie die leefondersteuning biedt aan oudere volwassenen. Zodoende instrumentaliseert Pask bewust het commerciële aspect van kunstproductie en reflecteert ze tegelijk op de lage waardering voor ambachtelijke methodes, amateurcreaties en hun makers, die weinig status genieten in de ‘hiërarchie’ van artistieke praktijken en producties.