Kan XuanA Slope by the Sea (2022-2024)

Video still Kan Xuan, A Slope by the Sea (2022-2024)

Kan Xuan is in China geboren en werkt tegenwoordig in Peking en Amsterdam. In haar video's en installaties die vaak statische objecten en tijdloze landschappen bevatten, onderzoekt ze hoe individuele subjectiviteit zich verhoudt tot de externe wereld. Hoe ontstaan en vergaan deze relaties? En kan kunst nieuwe verbindingen smeden?

Kan Xuan was in 2002-2003 resident van de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Ze had recent solotentoonstellingen in UCCA, Peking (2012); IKON museum, Birmingham (2016); Guangdong Times Museum, Guangzhou & Berlijn (2019). Haar werk is opgenomen in groepstentoonstellingen in onder andere het M+Museum, Hong Kong (2024); Hammer Museum, Los Angeles (2023); Guggenheim Museum, New York (2018); Biënnale van Venetië (2007 & 2013); Gwangju Biënnale (2011) en Istanbul Biënnale (2007). In 2014 ontving ze de Contemporary Chinese Art Award en in 2020 de Award of Art China.

A Slope by the Sea (2020-2024)

5-kanaals video-installatie
Editie van 3 + 2 AP

A Slope by the Sea brengt 72 Chinese riviermondingen in kaart door middel van video’s die zijn samengesteld uit stilstaande beelden. Om opnames te maken van alle mondingen waar de Chinese rivieren de zee ontmoeten, trok Kan Xuan tussen 2020 en 2024 in diverse reizen langs de 18.000 km lange kustlijn, van de Beilun rivier aan de Vietnamese grens in het zuiden tot de Yalu rivier die China van Noord-Korea scheidt.

Fundamentele aspecten van de Chinese cultuur, economie en geschiedenis hebben mede vorm gekregen door rivieren, die vaak een centraal onderwerp waren in kunst en literatuur. In de afgelopen decennia ontstonden rond bepaalde riviermondingen dichte bevolkingsclusters en industrieën, menselijke activiteiten die grote veranderingen veroorzaakten op die plekken. Politiek beleid, ingegeven door gebeurtenissen en de macht van opeenvolgende tijdperken, hebben de vorm van het huidige landschap bepaald.

Als je door de lens van Kan Xuan kijkt naar deze rivieren, dan zie je hoe eeuwenoude zinnen zijn gewist en verwijderd en plaats hebben gemaakt voor een nieuwe invulling. De kunstenaar veronderstelt dat rivieren onze opvatting van de tijd en het innerlijke ritme van het menselijk hart beïnvloeden. Door de beweging van rivieren en de horizon in het werk weer te geven, geeft A Slope by the Sea de individuele subjectiviteit een plek in het voortgaan van de tijd. Vertrekkend vanuit de mondingen van rivieren en met haar observerende blik, positioneert Kan Xuan een individuele waarnemingswereld in de context van grotere nationale en mondiale geschiedenissen.

In A Slope by the Sea zet Kan Xuan de poëtische geografie voort die haar meest ambitieuze projecten van de afgelopen tien jaar kenmerkt. Zoals veel werken in de Collectie Hartwig Art Foundation, spreekt het ingetogen over de specifieke kenmerken en spanningen van het huidige mondiale moment. Ze reist door het landschap met het ogenschijnlijk grote doel om een allesomvattende atlas te maken, maar haar oog richt zich daarentegen op de kleine details waaruit de wereld bestaat.

– Philip Tinari

Dit werk werd geselecteerd door het Commissioning Committee en aangekocht via het Hartwig Art Production | Collection Fund. Vervolgens zal het aan de Nederlandse staat worden gedoneerd en als integraal onderdeel van de nationale Rijkscollectie beschikbaar zijn voor organisaties binnen en buiten Nederland.