Publiek kijkt naar een grote videoprojectie met een persoon met een donkere huidskleur die naar de camera kijkt voor een felgele achtergrond.

Arthur Jafamet De Balie & Stedelijk Museum Amsterdam

Foto Zsarà Grünfeld, De Balie
Arthur Jafamet De Balie & Stedelijk Museum Amsterdam21 25 en 28 Juni 2020

In juni 2020 realiseerde Hartwig Art Foundation in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam en De Balie een unieke tentoonstelling van twee baanbrekende films van de veelgeprezen kunstenaar Arthur Jafa. De films werden van 21 t/m 25 juni 2020 dagelijks vertoond in De Balie en op 28 juni 2020 vond er naar aanleiding daarvan een conversatie plaats, onder leiding van Jörgen Tjon A Fong, met – onder anderen – kunstenaars Charl Landvreugd, Iris Kensmil en Raul Balai.

Hartwig Art Foundation ondersteunde deze tentoonstelling financieel en door het in bruikleen geven van Jafa’s film The White Album.

Werken in de tentoonstelling

Love Is The Message, The Message Is Death (2016)
Video (kleur, geluid), 7 minuten, doorlopend, collectie van het Museum of Contemporary Art Chicago en het Stedelijk Museum Amsterdam

Love Is The Message, The Message Is Death (2016) is een meesterlijke 7 minuten durende video van found footage die op Kanye West’s transcendente, gospel-geïnspireerde hip-hop track Ultralight Beam is gezet. De film verkent de Afro-Amerikaanse identiteit aan de hand van een breed spectrum van hedendaagse beelden. Van foto’s van leiders van de burgerrechtenbeweging met een watermerk ‘Getty Images’, helikopterbeelden van de rellen in Los Angeles tot een wave van lichamen die op ‘The Dougie’ dansen. Terwijl Love Is The Message, The Message Is Death aangrijpend uitdrukking geeft aan het verlangen van de kunstenaar om een film te maken die “de kracht, de schoonheid en de vervreemding van Zwarte Muziek evenaart”, herinnert het de kijker eraan dat het collectieve geheel dat de zwarte identiteit definieert, bestaat uit unieke individuen, velerlei identiteiten en hun onverklaarbare verschillen.

The White Album (2018)
Video (kleur, geluid), ongeveer 40 minuten, doorlopend, collectie van het Museum of Contemporary Art Chicago en Hartwig Art Foundation, in opdracht van de University of California, Berkeley Art Museum en het Pacific Film Archive (BAMPFA)

The White Album (2018) is Jafa’s opvolger van Love Is The Message, The Message Is Death en het is een nietsontziend portret van de witte identiteit in hedendaags Amerika. In een 40 minuten durende film weeft Jafa van internetgetuigenissen, clips van nieuwsuitzendingen, muziekvideo’s en amateurvideo’s een audiovisueel tapijt van de etnische verhoudingen in de Verenigde Staten. Door Jafa’s lens, maar vanuit twee invalshoeken, zien we dat geen van beide ervaringen los van elkaar kunnen worden begrepen.

ARTHUR JAFA

Al meer dan dertig jaar maakt Arthur Jafa (VS) krachtige kunstwerken die verwijzen naar en vragen stellen over representaties van zwarte en witte identiteit. Zijn werk was onder meer te zien in musea, op filmfestivals en in kunstcentra wereldwijd.

Jafa is een kunstenaar, filmmaker en bekroond cinematograaf wiens aangrijpende werk het concept van de zwarte cinema uitbreidt terwijl hij de Afro-Amerikaanse beleving en verhoudingen tussen etniciteiten in het dagelijks leven verkent. Hij stelt [daarover]: “Ik heb een heel eenvoudig mantra en dat is: Ik wil zwarte cinema maken met de kracht, de schoonheid en de vervreemding van zwarte muziek.” Jafa ontwikkelde een dynamische praktijk die bestaat uit films, kunstobjecten en happenings die verwijzen naar en vragen stellen over de universele en specifieke uitingen van de zwarte identiteit. De vraag die aan het benadrukken van de vele facetten van Jafa’s oeuvre ten grondslag ligt is: hoe kunnen visuele media, zoals objecten, statische en bewegende beelden, de gelijkwaardige kracht, schoonheid en vervreemding overbrengen zoals die zijn ingebed in vormen van zwarte muziek in de Amerikaanse cultuur?